دانش آموز علامه حلی

برای همه دانش آموزان هموطن

دانش آموز علامه حلی

برای همه دانش آموزان هموطن

سوالات متن مطالعات اجتماعی هفتم

 سوالات متن مطالعات اجتماعی هفتم 

 

سوالات درس یک 
 
1-    خداوند با آفرینش انسان، حقوقی به او اعطا کرده است  منظور از این حقوق چیست؟
منظور از حق چیزهایی است که یک انسان به دلیل مقام انسانی اش، شایستگی داشتن آنها را دارد. انسان ها از ابتدای خلقت و تولد دارای حقوق طبیعی٭ می شوند.

   

 

 سوالات متن مطالعات اجتماعی هفتم



سوالات درس یک 
 
1-    خداوند با آفرینش انسان، حقوقی به او اعطا کرده است  منظور از این حقوق چیست؟
منظور از حق چیزهایی است که یک انسان به دلیل مقام انسانی اش، شایستگی داشتن آنها را دارد. انسان ها از ابتدای خلقت و تولد دارای حقوق طبیعی٭ می شوند.
  
2-    چند مورد از حقوقی را که انسانها از آن برخوردارند را بنویسید؟
برای مثال همۀ انسان ها حق حیات یا زندگی دارند که مهم ترین حق آنها است آنها حق دارند از نعمت های الهی برخوردار شوند برای تأمین نیازهای خود کار و تلاش کنند، ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند، یاد بگیرند راه زندگی خود را انتخاب کنند انسان ها حق دارند آزاد باشند؛ یعنی برده و بنده انسان های دیگر نباشند زیرا خداوند آنها را آزاد آفریده است.

3-    آیا کسی می تواند به تنهایی زندگی کند؟چرا ؟
ما در محله یا شهر و روستا برای رفع نیاز های مادی و معنوی٭ خود از دیگران کمک می گیریم ما از ابتدای تولد با مادر و پدر و برادر و خواهر و خویشان ارتباط برقرار می کنیم سپس به مدرسه می رویم و آنجا نیز هر روز با معلمان و همکلاسی هایمان ارتباط داریم. وقتی بزرگ تر می شویم، ازدواج می کنیم، صاحب فرزند می شویم، با همسر و فرزندان زندگی می کنیم .
 
4-    در چه صورت افراد حقوقی بر مبنای قوانین یک کشور می توانند داشته باشند.
در صورتی که تبعهٔ آن کشور باشند.
 
5-    نمونه هایی از حقوق خود در خانه را بنویسید.
هر فرد حق دارد نام و نام خانوادگی وشناسنامه داشته باشد.
فرزندان حق دارند از محبت و توجه پدر و مادر برخوردار باشند.
همه حق دارند با سواد شوند و تحصیل کنند و استعدادهای خود را شکوفا کنند.
همۀ افراد حق دارند غذا، لباس و مسکن مناسب داشته باشند.
هیچ کس حق ندارد دیگری را مسخره کند یا به او صدمه بزند.
 
6-    نمونه هایی از حقوق خود در مدرسه را بنویسید.
هر دانش آموزی حق دارد در مدرسه به او به اندازۀ سایردانش آموزان توجّه کنند و مسئولان یا معلمان مدرسه در این باره تبعیضی بین او و دیگران قائل نشوند هر دانش آموزی حق دارد نظرش را دربارۀ مشکلات درسی یاروش های آموزشی در مدرسه، مؤدبانه و محترمانه بیان کند هیچکس نباید در مدرسه مورد تمسخر یا تنبیه بدنی قرار بگیرد. 


 7-    نمونه هایی از حقوق خود در محیط زندگی و کشور  را بنویسید
هر فرد حق دارد در محیطی سالم، تمیز و پاک زندگی کند.
هر فرد حق دارد از خدمات مناسب پزشکی و بهداشتی استفاده کند.
همه حق دارند در کوچه و خیابان امنیت داشته باشند.
 

سوالات درس دوم 


1-    حقوق متقابل   چیست؟
حقوقی است که ما در روابطی که با  دیگران برقرار می کنیم دارای   آن حقوق می شویم.
 
2-    چرا حق و  مسئولیت به منزلهٔ دو کفه ترازو هستند که باید تعادل آنها حفظ شود با مثال توضیح دهید.
 برای مثال کودکان حق دارند در خانواده از محبت و مراقبت و خوراک و پوشاک مناسب بهره مند شوند و این امر برای پدر و مادر مسئولیت وتکلیفی ایجاد می کند تا از کودکان مراقبت کنند و تلاش کنند تا وسایل زندگی آنها را مهیا کنند.
 از طرف دیگر آنها نیز با این کارها برگردن فرزندان خود حق می یابند و فرزندان نیز وظیفه و مسئولیت دارند که به والدین خود احترام بگذارند و از آنها اطاعت کنند.
پس همان طور که ما حقوقی داریم، مسئول هم هستیم.
 

3-    مسئولیت یعنی چه ؟  

مسئولیت یعنی وظایفی که هر یک از ما به عهده داریم و انتظار می رود آنها را انجام دهیم.
وقتی فردی وظایف و تکالیف خود را خوب انجام می دهد می گویند او فرد مسئولی است.
 
 4-    آیا ممکن است کسی مسئولیتی نداشته باشد ؟
افراد در نقش های مختلف، مسئولیت های مختلف دارند. اگر چه ممکن است بعضی افراد مسئولیت های بیشتر یا مهم تری داشته باشند اما هیچ فردی نیست که مسئولیتی نداشته باشد.
 
5-    من در برابر چه چیز و چه کسانی مسئول هستم؟
من در نزد خداوند مسئول هستم.
من نسبت به خودم مسئول هستم.
من نسبت به دیگران مسئول هستم.
من نسبت به محیط زندگی خود و عالم آفرینش مسئول هستم.
 
6-    شما نسبت به اعضای خانواده چه مسئولیتی دارید؟
-  من در کار های خانه با پدر و مادرم همکاری می کنم
-  وظایف شخصی خودم را بردوش دیگران نمی گذارم.
- از پدر و مادرم اطاعت می کنم و به نصیحت هایشان گوش می دهم؛
چون آنها خوشبختی مرا می خواهند.
- من به خواهران و برادرانم کمک و از آنها مراقبت می نمایم.
- می دانم باید به اعضای خانواده ام احترام بگذارم
- و هرگز نباید با پدر و مادر با تندی و گستاخی صحبت کنم.
- از هر تصمیم یا کاری که باعث ناراحتی آنها می شود خودداری می کنم.
 
 
7-    شما نسبت به معلمان وهمکلاسی های خود چه مسئولیتی دارید؟
-  مقررات و نظم کلاس و مدرسه را رعایت می کنم.
-  در مدرسه همه تلاش می کنند تا من بیاموزم و پیشرفت کنم.
-  با معلمان و دیگر مسئولان مدرسه با ادب و احترام برخورد می کنم.
-  به توصیه های معلم گوش می کنم و سعی می کنم درس ها را خوب یاد بگیرم
- و تکالیفم را به موقع انجام دهم. با هم کلاسی هایم مهربان هستم و به آنها کمک می کنم.
- از اموال عمومی مدرسه که متعلق به همه است محافظت می کنم.
 
8-    شما نسبت به اعضای جامعه  چه مسئولیتی دارید؟
- در محل زندگی ام طوری رفتار می کنم که همسایگان آزرده نشوند.
- برای حفظ امنیت با اهالی محل و مسئولان همکاری می کنم.
- من در برابر خون شهیدانی که برای انقلاب اسلامی و دفاع از میهن جان دادند
مسئول هستم .
- من وظیفه دارم به همراه هم وطنانم برای پیشرفت و آبادانی کشورم تلاش کنم.
- وظیفه دارم از وحدت و استقلال میهن دفاع کنم.
- من علاوه بر کشورم در برابر مسلمانان جهان (امت اسلامی) مسئول هستم.
 
9-    مسئولیت شما نسبت به محیط زندگی خود چیست؟
- بهداشت و پاکیزگی را در محیط زندگی ام حفظ کنم؛
- به محیط زیست آسیب نرسانم
- نظم طبیعت را برهم نزنم.
 
10-  ما نسبت به خودمان چه مسئولیتی داریم؟
من با خوردن غذای مناسب و پرهیز از غذاها یا مواد مضر، رعایت بهداشت و نظافت، خواب
کافی و ورزش از بدنم مراقبت می کنم.
من از بدن خودم در مقابل موقعیت های خطرناک مثل ترقه بازی، عبور از خیابان و جاده با بی احتیاطی و نظایر آن محافظت می کنم.
من باید تلاش کنم استعدادهای خودم را بشناسم و آنها را شکوفا کنم.
من تلاش می کنم با زبانم دروغ نگویم یا غیبت نکنم. با دست و پایم کار خطا یا گناه انجام ندهم و مراقب اعمال و رفتار خود باشم. 


11-  ما نسبت به خداوند که از اعمال و رفتار ما و از آنچه در قلب و فکر ما می گذرد آگاه است چه مسئولیت و وظایفی داریم؟
- وظیفهٔ من این است که خداوند را عبادت کنم، شکرگزار نعمت هایش باشم
- از دستورات او که برای سعادت و خوشبختی من است پیروی کنم.
- از نعمت ها استفاده صحیح می کنم
- قدر نعمت ها را می دانم و آنها را هدر نمی دهم
 


سوالات درس سوم
 
1-    چه زمانی ما نسبت به یکدیگر حقوقی پیدا می کنیم؟
    با ورود به اجتماع، روابط اجتماعی میان ما و دیگران برقرار می شود و نسبت به یکدیگر حقوقی پیدا می کنیم.
 
2-    آیا ما می توانیم دراستفاده از حقوق خود آزادی مطلق داشته باشیم ؟
هیچ یک از ما در استفاده از حقوق خود، آزادی مطلق و بی قید و شرط نداریم؛ بلکه تا آنجا می توانیم حق خود را اعمال کنیم که مغایر٭ قانون نباشد. برای مثال نمی توانیم در استفاده از حقوق خود قوانین الهی را نادیده بگیریم یا نمی توانیم با اعمال حق خود سبب خسارت و زیان دیگران شویم.
 
 
3-    مهمترین علت بوجود آمدن مقررات وقوانین در جامعه چیست؟
برقراری نظم و حفظ حقوق افراد
 
 
4-    به طورکلی قانون و مقررات به چند دلیل بوجود آمده است؟
الف- حفظ حقوق افراد     ب-  برقراری نظم و امنیت
 
5-    عدم رعایت قوانین و مقررات در جامعه سبب چه چیزی می شود؟
 علاوه بر به هم زدن نظم و امنیت اجتماعی موجب پایمال شدن حقوق افراد می شود. 

سوالات  درس چهارم
 
1-مقررات چند نوع است برای هر کدام مثال بزنید.
 
 گاهی مقررات به صورت دستور های مذهبی و اخلاقی است. برای مثال، هیچ کس نباید با کفش وارد نمازخانه و مسجد شود.
 گاهی گروه های اجتماعی به صورت توافق یا عادت و رسم از مقررّاتی پیروی می کنند؛ برای مثال، ایستادن در صف اتوبوس و یا نانوایی، قاعده ای اجتماعی است که مردم برای حفظ نظم آن را پذیرفته و رعایت می کنند. هرگاه مقررات به وسیلهٔ یک نهاد دارای صلاحیت مثل مجلس تصویب شود، نام «قانون » به خود می گیرد؛ برای مثال، ممنوعیت عبور از چراغ قرمز، یک قانون راهنمایی و رانندگی است که در مجلس تصویب شده است و چنانچه راننده ای از آن تخلّف کند جریمه می شود. همچنین، هیچ کس نمی تواند بدون داشتن صلاحیت و مدرک پزشکی به درمان مردم بپردازد و این یک قانون مصوّب است و اگر کسی از آن سرپیچی کند مجازات می شود.
 
2- مهمترین قانون هر کشور چیست ؟  

قانون اساسی
 
3- کدام قانون مادر همه ی قانون ها است و سایر قوانین در چارچوب آن تصویب می شود؟
قانون اساسی
 
4- در قانون اساسی  هر کشور چه چیزهایی معین شده است؟
مهم ترین حقوق ملت و همچنین مهم ترین روابط و وظایف حکومت و مردم
 
5- پس از پیروزی انقلاب اسلامی کدام نهاد برای نوشتن قانون اساسی تشکیل شد؟
مجلس خبرگان 


6- پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجلس خبرگان بر چه اساسی قانون اساسی را نوشتند و تصویب کرد؟
بر اساس اهداف انقلاب 


7- قانون اساسی در چه تاریخی به همه پرسی (رأی گیری) گذاشته شد و نظر مردم درباره ی آن چه بود؟
در روزهای 11 و 12 آذر ماه 1358 به همه پرسی٭ گذاشته شد و مردم به آن رأی مثبت یا آری دادند
 
8- قانون اساسی چند اصل دارد؟  

 177  اصل
  
9-وظیفه قوه مقننه چیست ؟
قوهٔ مقنّنه تهیه و تصویب قوانین عادی کشور را در چارچوب قانون اساسی به عهده دارد
 
10-قوه مقننه از چند بخش تشکیل شده است ؟
الف- مجلس شورای اسلامی  ب- شورای نگهبان
 
11-نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای چه مدت و چگونه انتخاب می شوند؟
آنها برای یک دورهٔ چهار ساله از سوی مردم مناطق مختلف کشور ما انتخاب می شوند
 
12-رئیس مجلس چگونه انتخاب می شود؟
نمایندگان، از بین خود فردی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب می کنند.
 
13-شورای نگهبان شامل چند نفر است؟
این شورا مرکب از 12 نفر است. 6 نفر فقیه٭ که از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می شوند و 6 نفر حقوقدان که از طرف قوه قضاییه به مجلس معرفی می شوند.
 
14-شورای نگهبان چند وظیفه مهم دارد؟
 
الف) این شورا همهٔ قوانینی را که مجلس تصویب می کند با قانون اساسی و اصول و احکام دین اسلام تطبیق می دهد و اگر قوانین تصویب شده با قانون اساسی و اصول و احکام دین مغایرت٭ داشت آنها را رد می کند یا دوباره به مجلس برمی گرداند تا اصلاح شود.
 
ب) این شورا بر انتخاباتی که در کشور برگزار می شود مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، نظارت می کند و پس از بررسی و تأیید صلاحیت نامزدهای٭ انتخابات به آنها اجازهٔ انتخاب شدن می دهد
 
15-نمایندگان مجلس (قانون گذاران) با توجه به چه چیزی قانون وضع می کنند ؟
قانونگذاران با توجه به نیازها و موضوعات مختلف جامعه سعی می کنند بهترین قوانین را وضع٭ کنند.
 
16- چرا باید بهترین افراد برای نمایندگی مجلس انتخاب شود ؟  

 به دلیل اهمیت زیاد وضع قانون 

سوالات درس پنجم
 
1- مردم ایران در چه مواردی روحیه همدلی و همدردی خود را نشان داده اند؟
مردم کشور ما در حوادث مختلف مانند جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، زلزلهٔ بم، زلزلهٔ آذربایجان و سیل استان گلستان نشان دادند که روحیّهٔ همدلی و همدردی بسیار خوبی دارند.
 
2- همدلی یعنی چه ؟
همدلی یعنی اینکه خود را به جای فردی که دچار حادثه شده بگذاریم و احساس و شرایط او را درک کنیم. 


3- همدردی یعنی چه؟
همدردی یعنی پس از درک احساسِ فرِد حادثه دیده به کمک او بشتابیم.
 
4- آیا ما فقط در حوادث بزرگ با دیگران همدلی می کنیم ؟چرا مثال بزنید.
خداوند همدلی و انسان دوستی را در سرشت ما انسان ها قرار داده است. البته لازم نیست که حتماً حوادث بزرگی پیش بیاید. گاهی ممکن است در همسایگی ما، خانواده ای دچار یک حادثه بشود و نتواند هزینه های زندگی خود را تأمین کند. گاه ممکن است همکلاسی ما در اثر یک حادثه یا بیماری ناتوانی جسمی پیدا کند
 
5-    آیا ما فقط نسبت به مردم کشور خود همدلی وهمدردی می کنیم ؟ چرا مثال بزنید.
ما در هنگام حوادث فقط به یاری هموطنان خود نمی شتابیم، بلکه نسبت به همهٔ انسان های مظلوم و آسیب دیده در هر جای جهان باشند احساس مسئولیت می کنیم.برای مثال هر روزه شاهد هستیم که مردم فلسطین اشغالی در اثر حملات ناجوانمردانهٔ رژیم اشغالگر قدس، زخمی می شوند و یا به شهادت می رسند یا در خبرها می شنویم مردم یک کشور افریقایی در اثر خشک سالی و گرسنگی در شرایط بسیار سختی زندگی می کنند و عده ای از آنها میمیرند. با شنیدن این خبرهامی گوییم: ای کاش آنجا بودیم و به انسان های خسارت دیده و مظلوم، کمک می کردیم.
 
6- با تغییر شکل همدلی وهمدردی در جامعه ی امروز کدام مؤسسات این وظایف را بر عهده دارند؟
برای مثال، وقتی در یک منطقه زلزله رخ می دهد ممکن است مؤسسات مختلف مانند، جمعیت هلال احمر، سازمان آتش نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی و… به یاری مردم بشتابند و هریک وظیفهٔ خاصی را انجام دهند
 
7- جمعیت هلال احمر چگونه سازمانی است ؟ و چه خدماتی ارائه می دهد؟
جمعیت هلال احمر یکی از مؤسساتی است که در زمان وقوع حوادث طبیعی یا جنگ ها به کمک مردم می شتابد. امدادگران٭ جمعیت هلال احمر در هنگام وقوع حوادث، به مجروحین کمکهای اولیه٭ می رسانند و آنها را به بیمارستان منتقل می کنند. هلال احمر برای آسیب دیدگان سیل یا زلزله و جنگ، چادر های اسکان موقت برپا می کند و کمکهای مردمی مثل غذا، پوشاک، چادر اسکان و دارو را جمع آوری و به آنها می رساند.
 
8- جمعیت هلال احمر در شرایط عادی در چه زمینه ای فعالیت می کند؟
برای صلح و دوستی و همچنین حفظ محیط زیست تلاش می کند
 
9- سازمان جوانان هلال احمر چه سازمانی است؟
جمعیت هلال احمر بخشی به نام سازمان جوانان هلال احمر دارد. دانش آموزان یا دانشجویانی که به طور داوطلب عضو این سازمان می شوند، برای همکاری با هلال احمر آموزش می بینند.


سوالات درس ششم
 
 1-    به چه کسی بیمه شونده وبه چه کسی بیمه گر می گویند؟
شما «بیمه شونده» هستید و مؤسس های که شما را بیمه کرده است، «بیمه گر» نامیده می شود.

2- چرا افراد جان یا مال خود را بیمه می کنند؟
برای هر فرد ممکن است روزهایی پیش بیاید که بیمار، از کار افتاده، بیکار یا باز نشسته شود. همچنین ممکن است در اثر حوادثی چون تصادف، آتش سوزی و... جان و مال افراد به خطر بیفتد. 


3- اگر  کسی جان یا مال خود را بیمه نکرده باشد با چه مشکلی ممکن است روبرو شود؟
زیرا ممکن است یک فرد بتواند خسارت های کوچک را جبران کند؛ اما آیا در مورد خسارتهای بزرگ، چنین امکانی برای همه وجود دارد؟
 
4- چرا مؤسسه بیمه بوجود آمده است؟
مؤسسهٔ بیمه، برای جبران زیانهای مالی و جانی به وجود آمده است.
 
5- بیمه چیست؟
بیمه یک قرارداد بین بیمه گر و بیمه شونده (بیمه گذار) است.
 
6- مؤسسه بیمه گر چه تعهدی به بیمه شونده می دهد؟
مؤسسه بیمه گر، تعهد می کند در قبال دریافت حقّ بیمه٭ از بیمه شونده، خسارتهای ناشی از حوادث معینی را جبران کند.
 
7- در کشور ما مؤسسات مختلف بیمه زیر نظر کدام نهاد فعالیت می کنند؟
در کشور ما، مؤسسات مختلفی برای بیمه به وجود آمده است که همهٔ آنها زیر نظر «بیمه مرکزی» فعّالیّت می کنند.
 
8- انواع بیمه طبق قانون چند نوع است؟
بعضی از بیم هها اجباری هستند؛ یعنی طبق قانون افراد باید این بیمه ها را انجام دهند. بعضی دیگر  ازبیمه ها اختیاری هستند و افراد، داوطلب م یشوند که برای حوادث احتمالی از بیمه استفاده کنند.
 
9- بیمه از نظر خدماتی که بیمه شدگان ارائه می کند چند نوع است؟
بیمهٔ بهداشت و درمان، بیمهٔ بیکاری، بیمهٔ عمر، بیمهٔ از کارافتادگی، بیمهٔ روستاییان، بیمهٔ بدنه اتومبیل، بیمهٔ سرنشین خودرو، بیمهٔ آتش سوزی، بیمهٔ منازل مسکونی و…
 
10- نظر قانون درباره بیمه وسایل نقلیه موتوری چیست؟
طبق قانون، همهٔ دارندگان وسایل نقلیهٔ موتوری، باید سالیانه خودروی خود را برای حوادث جانی و مالی ناشی از تصادف بیمه کنند تا در هنگام وقوع حوادث، بتوانند برای هزینه های درمانی یا خسارت به اتومبیل، از کم کهای بیمه استفاده کنند.


11- نظر قانون درباره بیمه کارگران و کارمندان چیست؟
بر طبق قانون، کلیهٔ سازمانها، صاحبان بنگاهها، شرکتها و کارفرمایان، وظیفه دارند همهٔ کارمندان و کارگران خود را در مقابل حوادث ناشی از کار، بیمه کنند
 
 12- امام علی (علیه السلام) پس از اطلاع از وضعیت پیرمرد مسیحی که توانایی کار کردن را از دست داده بود چه اقدامی انجام داد؟
فرمود: برعهدۀ حکومت و اجتماع است که تا زنده است او را سرپرستی کند و از بیت المال به او مستمری بدهد.


سوالات درس هفتم
 
 
1- چرا انسان تولید می کند؟
انسان برای آنکه بتواند به حیات و زندگی خود ادامه دهد، باید تولید کند. در واقع، هیچ گاه حتی در گذشته ادامهٔ زندگی انسان بدون تولید امکان پذیر نبوده است. تولید محصول به منظور رفع نیاز ها و خواسته های٭ انسان صورت می گیرد
 
2- محصولات به چند صورت ممکن است تولید شوند ؟ مثال بزنید.
محصولی که تولید می شود ممکن است کالا باشد مانند کفش، کیف، دفتر، یخچال، تلویزیون و... و یا ممکن است خدمات باشد مانند خدمات پزشکی، آموزش، بیمه، حمل و نقل و…
 
3- به طور کلی عوامل لازم برای تولید را به چند دسته می توان تقسیم کرد ؟
الف – منابع طبیعی         ب- سرمایه           ج- نیروی انسانی
 
4- منظور از منابع طبیعی چیست وچرا از عوامل لازم برای تولید می باشد؟
آنچه در طبیعت وجود دارد مانند آب، خاک، جانوران، جنگل ها، معادن (نفت،گاز، زغال سنگ، آهن و…) منابع طبیعی هستند. برای آنکه انسان بتواند کالا ها و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند باید از امکانات و منابع طبیعی که خداوند در اختیار بشر قرار داده استفاده کند.
 
5- منظور از سرمایه چیست و چرا از عوامل لازم برای تولید می باشد؟
انسان برای آنکه از منابع طبیعی استفاده و آنها را به کالا تبدیل کند به ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد. این تجهیزات سرمایه نام دارد. ماشین آلات، ابزار کار و زمین یا ساختمانی که تولید در آنها صورت می گیرد و نظایر آن، سرمایه هستند
 
6-چرا نیروی انسانی از عوامل لازم برای تولید است؟ 

اگر کار و تلاش انسان نبود، چیزی تولید نمی شد و آدمیان نمی توانستند به زندگی ادامه بدهند. به همین دلیل نقش نیروی انسانی در تولید بسیار مهمّ است. برای تولید هر محصولی، نیروی انسانی باید دانش و مهارت لازم را داشته باشد
 

7-شغل های گوناگون چگونه پدید آمدند؟
در گذشته های دور با رونق کار کشاورزی تولید محصول زیاد شد. با تولید غذای کافی دیگر همه مجبور به کار کشاورزی نبودند و به تدریج افراد دیگر توانستند به کار های دیگر بپردازند و در برخی کارها مهارت پیدا کنند. بدین ترتیب تقسیم کار در جامعه بوجود آمد. هرکس تولید یک یا چند کالا را برعهده گرفت و شغل های گوناگون پدید آمد.
 
8- چرا امروزه هیچ کس توانایی تأمین همه ی نیازهای خود را ندارند؟
فرض کنید یک فرد بخواهد خودش گندم بکارد، آن را آرد کند، نان بپزد، درختان میوه بکارد، دامپروری کند، برای خود و خانواده پشم بریسد و لباس تهیه کند، کفش بدوزد، برای نظافت و شست وشو صابون تولید کند، وسایل تحصیل و آموزش خود را تولید کند و... آیا چنین چیزی ممکن است؟
 
9- به طور کلی مشاغل وفعالیت های اقتصادی را به چند گروه می توان طبقه بندی کرد؟
کشاورزی٭، صنعت٭ و خدمات
 
 
10- توزیع به چه معناست ؟ 

توزیع در لغت به معنی پخش کردن است. توزیع فعّالیّتی است که بین تولیدکننده و مصرف کننده رابطه برقرار می کند
 
11- تولید کنندگان چگونه محصولات خود را به دست مشتریان می رسانند؟
    الف- با پیدا کردن بازار مصرف 

    ب- تبلیغ کالای خود  

    ج- کمک گرفتن از افراد یا مؤسسات برای پخش
 
 
12- بازار ایران در گذشته چه ویژگیهایی داشت ؟
    الف- یکی از مکان های مهم شهر بود ؟  

    ب- در مکانهای پر جنب وجوش بود ساخته می شد  

    ج- برخی از بازرا ها دارای سقف بود. 

    د- بازار ها در امور اجتماعی مانند جشن ها و ایام عزاداری نقش داشتند.
 
 
13- فروشندگان چگونه باید کسب حلال داشته باشند و نظر دین اسلام درباره ی آن چیست؟
فروشنده ای که می خواهد کسب حلال داشته باشد باید از کم فروشی و گرانفروشی پرهیز کند. در آمد حاصل از کم فروشی و گرانفروشی حرام است.از این آیات قرآن کریم پی می بریم کم کردن از حق مردم در هر صورت، گناه و موجب عذاب الهی می باشد


سوالات درس هشتم
 
 
1-علاوه بر پول کاغذی برای مبادله از چه روش دیگری استفاده می شود ؟
استفاده از کارت خرید اعتباری
 
2-مهمترین حقوق مصرف کنندگان چیست ؟
خرید کالای سالم وبدون نقص
 
3-چه مواردی باید برای رعایت و احترام به حقوق مصرف کننده انجام می شود؟
الف- قوانین و مقررات     ب- برچسب مشخصات کالا      ج- استاندارد
 
 
4-دو مورد از قوانین و مقررات مصرف کنندگان را ذکر کنید .
برای مثال، طبق قانون اگر کسی در مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی رنگ ها و مواد تقلبی به کار ببرد، حتی اگر به مصرف کننده آسیبی نرسیده باشد سازندهٔ آن ماده به زندان محکوم می شود. یا کسی نمی تواند بدون گرفتن مجوز، کارگاه تولید مواد غذایی یا سایر کالاها تأسیس کند
 
5-بر روی برچسب مشخصات کالا چه مواردی باید درج شده باشد؟
روی این برچسب ها اطلاعاتی از قبیل شمارهٔ جواز تولید، آدرس محل کارخانه یا محل تولید، قیمت کالا، موادّ به کار رفته در آن و تاریخ مصرف) در مورد مواد غذایی و بهداشتی (نکات ایمنی و... درج شده است
  
6-استاندارد یعنی چه ؟
استاندارد کلمه ای است انگلیسی به معنی نمونهٔ قابل قبول
 
 
7-تولید کننده کالا ها چه ویژگی ها و معیارهایی را باید رعایت کنند مثال بزنید.
مثلاً در یک ماده خوراکی استاندارد) بیسکویت، رب گوجه، کمپوت، روغن و…(باید مواد افزودنی یا رنگ های مجاز و نظایر آن به حدی باشد که به بدن آسیبی نرساند؛ یا در مواد بهداشتی (کرم، شامپو، مایع ظرفشویی، صابون و... ) موادّ شیمیایی به کار رفته باید به اندازهٔ لازم باشد تا به پوست و بدن آسیب نرساند
 
 
8-استاندارد مربوط به چه کالاهایی است؟
استاندارد مربوط به همهٔ کالا ها است؛ برای مثال، وسایل الکتریکی و وسایل گرمایش مانند بخاری اگر استاندارد نباشند ایمنی استفاده کنندگان را به خطر می اندازند
 
 
9-وظیفه مؤسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران چیست؟
این مؤسسه ابزار لازم برای آزمایش وسایل و کالاها را در اختیار دارد. بیشتر تولیدکنندگان وسیله یا ماده ای را که تولید می کنند به این مؤسسه می فرستند تا کیفیت آن بررسی شود. اگر کیفیت کالایی توسط این مؤسسه تأیید بشود اجازه می دهد که علامت مخصوص استاندارد را روی آن کالا چاپ کنند.
  
10-خریدار یک کالا با وجود علامت استاندارد بر روی کالا چه اطمینانی پیدا می کند؟
خریدار می تواند با توجه به علامت استاندارد به خوبی جنسی که می خرد اطمینان داشته باشد.
  
11-مصرف کننده چه مسؤلیتی دارد؟
مسئولیت مصرف کننده، مصرف درست است. گفتیم که مصرف یعنی استفاده از کالا و خدمات به منظور رفع نیازها. این چیز بدی نیست؛ اما باید از مصرف گرایی پرهیز کرد.
 
 
12-مصرف گرایی چیست وچه نتیجه ای دارد ؟
مصرف گرایی یعنی اینکه بدون داشتن نیاز واقعی بخواهیم برای تفریح یا خودنمایی و چشم و همچشمی با دیگران کالاهایی را بخریم فرد مصرف گرا خیلی زود تحت تأثیر آگهی های تبلیغاتی یا مُدگرایی قرار می گیرد برای مثال عوض کردن هر ساله وسایل خانه برای پیروی از مد مصرف گرایی به اسراف می انجامد.
 
 13-نظر دین اسلام درباره تولید ومصرف چیست؟
از نظر دین اسلام، تولید و مصرف کالا برای رفع نیاز انسان است تا او بتواند به کار های مهم تر بپردازد. به همین دلیل اسراف٭ و ریخت وپاش گناهی نابخشودنی است.
 
14-در جوامع امروز مصرف گرایی چگونه به محیط زیست آسیب رسانده است؟
در جوامع امروز، مصرف گرایی به شدت به محیط زیست آسیب رسانده است. انسان ها موادّ اولیه را از طبیعت می گیرند و با آنها کالا تولید می کنند و بعد دوباره به صورت زباله به طبیعت برمی گردانند. در گذشته مقدار زباله ها این قدر زیاد نبود. اما امروزه با تولید انبوه صنعتی، همه روزه مقدار زیادی زباله تولید می شود. زباله ها را می سوزانند یا در مناطقی از زمین دفن می کنند که در هر صورت برای محیط زیست زیان آور است.
 
15-چرا باید تا حد امکان از مصرف نایلون و ظروف یک بار مصرف پلاستیکی خودداری کرد؟
پلاستیک بیش از صد سال در طبیعت می ماند و طول می کشد تا تجزیه شود. کیسه های نایلونی در صورت وارد شدن به آب ها موجب خفگی دلفین ها، لاک پشت ها و پرندگان دریایی می شوند. ترکیبات شیمیایی نایلون ها، خاک ها را آلوده می کند و از طریق گیاهان به زنجیره غذایی انسان وارد می شود و به سلامت انسان ضرر می رساند
 
16-برخی از زباله های خطرناک را نام ببرید.
باتری ها – زباله های بیمارستانی و...
 
17-چند مورد از راه حل های مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک را ذکر کنید .
الف – برگزاری مراسم افطاری و نذری با ظروف دائمی
ب- استفاده از زنبیل یا کیسه های دائمی
 
 18-برای بازیافت بهتر زباله ها چه اقدامی مناسب تر است؟
ما در خانه یا مدرسه زباله های قابل بازیافت را با بقیه مخلوط نمی کنیم.کاغذ و مقوا، بطری های پلاستیکی، پوست میوه ها، قوطی های فلزی و شیشه ای را از سایر زباله ها جدا می کنیم تا بازیافت شوند. با عمل بازیافت، از این مواد می توانند دوباره مواد جدیدی تولید کنند.
 


سوالات درس نهم 


 1- هر مکان چه ویژگی هایی دارد؟
ویژگیهای طبیعی، ویژگیهای انسانی. 


 2- منظور از ویژگیهای طبیعی وانسانی چیست؟
ویژگیهای طبیعی: مثل موقعیت جغرافیایی٭، نوع آب و هوا، ناهمواری ها٭، رو دها، پوشش گیاهی و زندگی جانوری و... .
ویژگی های انسانی: مثل تعداد جمعیت، فعّالیّتهای اقتصادی، سواد، زبان، آثار تاریخی و... 


3- دانش جغرافیا چه کمکی به ما می کند؟
دانش جغرافیا به ما کمک م یکند که ویژگی های طبیعی و انسانی مکان های مختلف را بشناسیم و رابطهٔ بین این ویژگیها را بفهمیم.
 
4-جغرافی دانان کار خود را چگونه آغاز می کنند؟
جغرافی دان ها معمولاً کار خودشان را با پرسشهایی دربارهٔ یک مکان آغاز می کنند و سپس دربارهٔ این پرسش ها تحقیق  می کنند تا پاسخ آنها را پیدا کنند. 


 5-پرسشهای جغرافیایی با چه کلماتی آغاز می شود؟
پرسش های جغرافیایی با کلماتی مانند کجا؟ چرا؟ چگونه؟ چه موقع؟ و چه کسانی؟ آغاز می شود .


 6-جغرافی دانان از چه ابزار و وسایلی برای شناخت محیط استفاده می کنند؟
الف- نقشه      ب- عکس       ج- کره جغرافیایی 

د- کتاب ها وفرهنگ نامه ها      هـ- رایانه واینترنت
 
7-چرا نقشه وسیله مهمی در جغرافیا است؟
زیرا از طریق آن اطلاعات زیادی به دست می آوریم. نقشه ها محل دقیق پدیده های طبیعی مانند کوه، رود، جنگل و پدیده های انسانی مثل راه ها، پل ها، سدها و... را نشان می دهند. 


 8-چند مورد از انواع نقشه ها را نام ببرید.
نقشهٔ ناهموار یها، نقشهٔ تقسیمات کشوری (استان ها)، نقشهٔ راه ها، نقشه های گردشگری و اطلس ها 


 9-نقشه چیست؟
نقشه، تصویری افقی از سطح زمین است که به نسبت مورد نیاز کوچک شده است

10-مقیاس خطی چیست و چگونه از آن استفاده می کنند با مثال توضیح دهید.
در زیر هر نقشه، شما خطی مشاهده می کنید که به آن مقیاس خطی می گویند و با استفاده از آن می توانید فاصله واقعی مکان ها را روی زمین محاسبه کنید. ابتدا با خط کش فاصلهٔ مکانها را روی نقشه اندازه بگیرید؛ برای مثال، فاصله میدان فلسطین تا خیابان انقلاب روی نقشه 3 سانتی متر است، سپس خط کش را با همان مقدار 3 سانتی متر روی مقیاس خطی بگذارید. می بینید که 3 سانتی متر روی نقشه برابر با ٦٠٠ متر روی زمین است.
 
11-انواع عکس هایی را که برای مطالعه و شناخت محیط در جغرافیا استفاده می شود را نام ببرید.
الف- معمولی       ب- هوایی          ج- ماهواره ای
 
 
12-عکس های معمولی مورد استفاده از جغرافیا چه نوع عکسهایی هستند؟
عکس های معمول یبا دوربین از مناظر طبیعی، شهرها، خانه ها و فعّالیت های انسانی گرفته می شود.
 
13-عکس های هوایی چه نوع عکسهایی هستند؟
از عکس های هوایی برای تهیهٔ نقشه های جغرافیایی استفاده می شود. این عکس ها با دوربین هایی که در هواپیما نصب شده گرفته می شود.
 
 14-تصاویر ماهواره ای چه نوع عکسهایی هستند؟
تصاویر ماهواره های توسط ماهواره ها تهیه و به زمین فرستاده می شود. از این تصاویر نیز اطلاعات زیادی دربارهٔ مکان ها به دست می آوریم.
 
15-کره جغرافیایی چیست؟
کرهٔ جغرافیایی نمونهٔ کوچکی از کرهٔ زمین است که می توان شکل واقعی بخش های مختلف سیارهٔ زمین را روی آن مشاهده کرد.
 

منبع: وب سایت علمی آموزشی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد